Tips när du ska anlita en revisor

Som företagare kan du minska ner på pappersarbetet genom att anlita en redovisningsbyrå eller revisor som hjälper dig med ekonomin, som annars tar mycket tid från din kärnverksamhet. Rätt person kan bidra med trygghet, ovärderliga råd och kan vara en värdefull tillgång för ditt företag.

För företag som går under revisionsplikten är det krav på att anlita en revisor. I revisorns roll ingår att granska bokföring, redovisning samt ledningens förvaltning.

Att anlita revisor
Här listar vi 5 frågor du behöver ställa dig när du anlitar en revisor:

1. Har revisorn kunskap inom din bransch?
Skatteregler skiljer sig mellan olika branscher, så att välja en revisor med god branschkunskap är viktigt för att du ska få rätt hjälp och stöd. Hur har revisorn nichat sig och är hen van att arbeta inom ditt område?

2. Vill du att kommunikationen ska ske digitalt eller vill du ha möjlighet till personliga möten?
Är det viktigt med personliga möten så se till att revisorn finns i ditt område för göra det smidigt att boka in möten med jämna mellanrum.

3. Kan ditt företag växa tillsammans med revisorn?
Se till att revisorn har kompetens och resurser för att utvecklas med dig när ditt företag växer och blir större.

4. Offerter
Hur mycket det kostar att anlita en revisor kan skilja sig mycket åt. Ta in offerter från flera revisorer och jämför arvoden

5. Vad vill du ha ut av en revisor?
Det finns revisorer som enbart ser över bokföringen medan andra även fungerar som rådgivare och bollplank. I många fall kan det dock vara väl värt att investera i en revisor som kan ge dig råd och hjälpa ditt företag framåt. Se även till att personkemin stämmer mellan dig och revisorn, och träffa gärna flera olika revisorer innan innan du bestämmer dig för vem du slutligen vill anlita.